A
creación a comezos do
século XX por parte
dos nosos emigrantes en América
das denominadas
“sociedades de instrución” supuxo
unha auténtica revolución no mundo educativo galego, coa
construción de
multitude de escolas
que
tentaban paliar
a
deficitaria
situación
da educación en Galicia, ante a parsimonia do Estado en realizar
melloras en aspectos como as condicións dos edificios escolares –a
maioría, locais arrendados non aptos para esta función-, os
paupérrimos soldos dos mestres ou o importante absentismo escolar.
Segundo datos de Narciso de Gabriel [2006: 151-ss], en 1900 había en
Galicia 2.300 escolas públicas, o que supoñía unha media de 861
habitantes por escola. En 1930 case se duplica o número de escolas:
4.424, pero a media só baixa ata os 504 habitantes por escola; media
que na provincia da Coruña chegaba aos
640 habitantes por escola pública. A estas habería que engadirlles
as escolas privadas, sobre todo as chamadas "escolas de ferrado"
(así coñecidas porque
os mestres cobraban un ferrado de cereal ao ano por cada neno que acudía a
elas). Nese
principio do século XX
tamén se amplía o período de escolarización, pois se a Lei Moyano
(1857) establecía a obrigatoriedade dos seis aos
nove anos, en 1901 auméntase ata os doce anos, e en 1923 ata os
catorce. Non obstante, o absentismo escolar era algo habitual entre
os nenos galegos destas primeiras décadas do século. Así, en 1908
a taxa de escolarización non chega ao
30% dos rapaces en idade escolar, alcanzando o 40% en 1923 [Gabriel,
2006: 163]. Dentro destas taxas, hai que sinalar que a poboación que
acode á escola é basicamente masculina, pois non se consideraba
necesario que as nenas aprendesen a ler e a escribir. Do mesmo xeito,
os rapaces deixaban de iren ás clases se se precisaba a súa axuda
na casa, polo que o absentismo escolar aumentaba naquelas épocas nas
que se realizaban as principais tarefas agrícolas.
Xa
que logo, esta sucesión de factores facía que a meirande parte da
poboación fose analfabeta. Volvendo novamente sobre datos de De
Gabriel [2006: 314-ss], a porcentaxe de poboación galega
alfabetizada era do 25’7 % en 1900, chegando ao 50’7 % en 1930.
Pero se analizamos os datos con relación ao xénero, temos que en
1900 estaban alfabetizados o 40’4 % dos homes, pero só o 13’6 %
das mulleres. En 1930, a porcentaxe dos homes chegaba ao 59’9 %,
mentres que a das mulleres triplicárase e alcanzaba o 42’9 %. Pero
fixémonos agora no partido xudicial de Corcubión, e vexamos no
seguinte cadro a evolución da porcentaxe da alfabetización:
MASCULINA
|
FEMININA
|
|||||||
1900
|
1920
|
1930
|
1940
|
1900
|
1920
|
1930
|
1940
|
|
CAMARIÑAS
|
33
|
34
|
43
|
54
|
15
|
21
|
28
|
39
|
CEE
|
37
|
50
|
56
|
68
|
15
|
27
|
39
|
54
|
CORCUBIÓN
|
50
|
60
|
59
|
75
|
34
|
55
|
51
|
71
|
DUMBRÍA
|
34
|
44
|
52
|
59
|
03
|
08
|
23
|
35
|
FISTERRA
|
31
|
40
|
48
|
56
|
07
|
18
|
34
|
43
|
MUXÍA
|
39
|
46
|
48
|
62
|
10
|
20
|
31
|
44
|
VIMIANZO
|
32
|
45
|
47
|
57
|
06
|
21
|
26
|
39
|
ZAS
|
36
|
55
|
55
|
66
|
07
|
26
|
31
|
46
|
PART.
XUDICIAL
|
35
|
46
|
50
|
61
|
10
|
22
|
31
|
43
|
GALICIA
|
40
|
51
|
60
|
71
|
14
|
31
|
43
|
58
|
[Fonte:
N. de Gabriel, 2006]
Como
podemos comprobar, os datos dos concellos deste partido xudicial
amosan unhas porcentaxes aínda inferiores ás xa lamentables de
Galicia, reflectindo un atraso dunha década fronte á media do país.
Se collemos os datos de
1900 vemos como os partidos xudiciais menos alfabetizados
corresponden aos situados na chamada periferia, como o noroeste
coruñés ou o sur ourensán, aínda que encabeza a clasificación o
partido de Ordes, cun ridículo 12% de alfabetización,
seguido polos de Verín e Xinzo de Limia, cun 17%, Carballo cun 18%,
e Bande e Corcubión que chegan ao 20%. Corenta
anos despois, son os partidos xudiciais coruñeses os que encabezan a
clasificación: Ordes, cun 45%, Corcubión, cun 51%, e Carballo, cun
53%. No
cadro do partido xudicial corcubionés,
observamos que os mellores datos están no
concello de Corcubión,
debido posiblemente a ser capital do partido e a
desenvolver unha
actividade máis "urbana" que rural, ao
que hai que unir a presenza do veciño colexio construído
polo indiano Fernando
Blanco de Lema, o cal
tamén se manifesta, en menor medida, nos datos do concello de Cee.
En 1927 medio cento de nenos acudían á escola pública de Zas co mestre Pablo de Torres [Foto: Alborada] |
Diante
da situación de desleixo do Estado en materia educativa, van ser os
emigrantes os que traten de facerlle fronte. Dentro da emigración,
temos que falar, de primeiras, das escolas levantadas por ricos
indianos, convertidos en benfeitores
dos seus lugares de orixe. É o caso, na Costa da Morte, do
xa mencionado
Fernando Blanco de Lema, que no seu testamento deixou cartos para a
construción e mantemento en Cee dun colexio de ensino secundario e
dunha escola de nenas (que empezaron a funcionar a mediados da década
de 1880). Malpica aproveitouse das importantes achegas de Anselmo Villar Amigo, que serviron, entre outras moitas
cousas,
para a construción dunha escola que levaría o seu nome, inaugurada
en 1914 (actualmente
o edificio alberga a
Casa do Concello). Do mesmo municipio era seu tío, o cóengo
Francisco Villar Carracedo, que, segundo datos de Peña [1991 II:
366], deixou un capital de un millón de pesetas en terreos e unha
cantidade non determinada nos bancos bonaerenses para implantar e
soster un centro escolar en Malpica, do que nada sabemos. Caso
similar aos
deste sacerdote é
o de José Mª del Río, que en 1906 “dona
30.000 duros para la fundación de un grupo escolar en su pueblo
natal, que es Mugía”
(El
Eco de Galicia
n.º 539, Buenos Aires, 10 de outubro de 1906, p.3), pero a súa
realización foise adiando e a pesar de constituírse unha “Fundación
benéfico-docente” -como publica o B.O.E. do 22 de outubro de
1954-, non se chegou a levar a cabo.
Algo semellante ao que pasou co disposto por
Manuel Mª Pose, que en 1904 deixaba no seu testamento 100 mil pesos
arxentinos para ”la
fundación y sostén de un Colegio Mercantil en Zas”
(El
Eco de Galicia
n.º 475, Buenos Aires, 30 de decembro de 1904, p.1) sen que o
proxecto vise a luz en ningún momento.
Pola contra, si que
chegou
a bo porto
a Escola de Artes e Oficios de Corcubión que deixara
testada
José Carrera Fábregas, e que empezou a funcionar en 1931 (hoxe
tamén Casa do Concello).
Escolares do Pósito de Pescadores de Laxe en 1910, onde se aprecia a escasa presenza de nenas. [Foto Vidal] |
Como
vemos, ata para levar adiante estas escolas que ricos emigrantes
deixaban nos seus testamentos había moitas dificultades, pois nin
sequera as autoridades municipais se molestaban en reclamar e esixir
a construción destes edificios, e as poucas que foron arriba
debéronse á teimosía dos testamenteiros para cumprir a derradeira
vontade do falecido. Xa que logo, a creación das sociedades de
instrución a comezos do século XX supuxo un importante cambio para
o desenvolvemento da construción de novas escolas, por canto eran os
propios emigrantes os que se preocupaban que os cartos que se
recadasen fosen utilizados o máis rápido posible na obra ideada. Xa
falamos das varias sociedades de instrución que crearon os
emigrantes da Costa da Morte na Arxentina, e de como só a ABC tivo a
capacidade para construír escolas, que foron catro, aínda que
outras levaron adiante melloras no eido educativo. Aínda así, Peña
Saavedra (1991) sinala que tanto a asociación "Unidos de Puenteceso y Cabana" como "Hijos de la Parroquia de San
Juan de Sardiñeiro" levantaron senllos edificios escolares nos
seus lugares de orixe, mais non hai ningún testemuño que confirme
este dato, e todo parece que quedou nun simple intento. Como tamén o
intentou a do "Ayuntamiento de Lage y sus contornos" que
dirixía Máximo Musi, pero non lograron máis que enviar sumas de
diñeiro -e non foron poucas- para a escola do Pósito de Pescadores
da vila laxense, así como para outras obras de importancia.
Castelao recolleu en Cousas da vida a problemática da calidade do ensino nas escolas dos emigrantes |
A
“Sociedad Cultural y Agraria del Distrito de Mugía" tamén
iniciou a súa andadura con altas miras, e cunha clara vontade de
crear escolas no seu concello de orixe, e non só se conformaban coa
simple construción senón que avogaban pola importancia da calidade
do ensino que esas escolas lles
ofrecesen
aos nenos e nenas. Así, publicaron un manifesto, do que mesmo se
fixo eco en Galicia o periódico A
Nosa Terra
(nº 186, A Coruña, 1 de xuño de 1923, p. 5), no que sinalaban: "O noso
camiño é máis corto e vai dereito âs necesidades mais apremiantes
do municipio visando craramente estes tres probremas capitás: A
instrucción elemental (neutra
e racional), A
enseñanza agrícola
(en canto refírese â divulgación dos modernos conocimientos e
praiticas encol da agricultura, gandería, industria leiteira e
derivadas e especialmente da industria de granxa) e o fomento dos
Sindicatos
agrícola-gandeiros
(como factores do progreso económico da comarca e do benestar
individual do labrador, dende que eles instituyan o seguro mutuo
sobre o gando, a cooperación para a adquisición de sementes e
abonos químicos e especialmente da creación de caixas rurás de
depósito e préstamo que libren ao labrador das poutas da usura).
[…] Emporiso,
hoxe como onte, a especie de instrucción que se lles suministra aos
nenos das aldeas é a mesma, esto é, unha enseñanza en fragante
desacordo cos seus costumes e o seu xénero de vida.
Necesitamos,
pol-o contrario, crear no distrito escolas esencialmente rurás que
preparen ao neno para a función que mais tarde terá de desempeñar
e que de feito xá desempeña, tal é a de agricultor; pero
agricultor â moderna, capaz de extraer â terra e â gandería todo
o rendimento que o labrador dos países adiantados adoita a
sacarlles. D’este xeito o noso labrego non levará a vida de
privaciós e miserias que hoxe soporta nin se verá en moitos casos
na dura necesidade de buscar na emigración o pan de cotío que non
soupo atopar na su propia terra”. Ao igual que a sociedade de Laxe,
a entidade muxiá tívose que conformar con achegas monetarias para a
mellora das condicións das escolas públicas dos distintos lugares
do concello, así como na compra de diverso material escolar.
Quen
si logrou levantar escolas foi, como xa dixemos, a entidade
supramunicipal ABC de Corcubión, e diso habémonos
ocupar nun vindeiro artigo.
Bibliografía:
-
GABRIEL, Narciso de (2006): Ler e escribir en Galicia;
A Coruña: Universidade.
-
GARCÍA
DOMÍNGUEZ,
Mª Teresa (2001): “O labor dos emigrantes galegos no eido
educativo: o exemplo do Partido Xudicial de Corcubión”, Entre
nós. Estudios de arte, xeografía e historia en homenaxe ó profesor
Xosé Manuel Pose Antelo;
Santiago de Compostela: Universidade; pp. 729-747.
-
MARTÍNEZ DOMÍNGUEZ, Blanca (2008): “Alfabetización,
escolarización e emigración en Galicia (1860-1930): uns vínculos
paradoxais”, Migracións na Galicia contemporánea.
Desafíos para a sociedade actual;
Santiago de Compostela: Sotelo Blanco; pp. 49-72.
-
PEÑA
SAAVEDRA,
Vicente (1991): Éxodo, organización comunitaria e
intervención escolar; A Coruña:
Xunta de Galicia; 2 volumes.
__________
(1995): “Os centros educativos dos emigrantes. Panorámica galega e
concreción na Costa da Morte”, Educación e patrimonio.
A herdanza dunha fundación;
Santiago de Compostela: Xunta de Galicia / Fundación F. Blanco de
Lema; pp. 35-37.
-
REI LEMA, Xosé Mª (2005):
“As escolas dos emigrantes”, La Voz de Galicia,
Carballo, 4 de novembro; p. 14.
-
Prensa da emigración en Buenos Aires: Alborada,
Boletín de la S.C.yA. del Distrito de Mugía, Correo de
Galicia, El Despertar Gallego, El Eco de Galicia, El Heraldo Gallego,
etc.
Ningún comentario:
Publicar un comentario